MODERN ILLUSION 2
2015
επιμέλεια Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Φάνης Καφαντάρης
/In the name of Le Corbusier/ Οικία Σπητέρη Προβελέγγιου, Αθήνα, 2015
Text follows in Greek
O επιμελητής του ΜοΜΑ, Barry Bergdoll, στην εισαγωγή του βιβλίου “Le Corbusier: An Atlas of Modern Landscape” για την ομώνυμη αφιερωματική έκθεση του μουσείου στο έργο του Le Corbusier, αναφέρει: «Ο Le Corbusier κατά πολλούς θεωρείται ότι υπήρξε επιθετικά αδιάφορος για τους τόπους όπου έβαζε τα κτήρια και τα σχέδιά του. Η σύγχρονη όμως έρευνα αποκαλύπτει ότι το έργο του, συνεπές στη βασική του πρόταση ότι «το έξω γίνεται το μέσα», ενσωματώνει με εμφατικό τρόπο τη γεωγραφία κάθε τόπου».
Σχολιάζοντας το αστικό σχέδιο του Le Corbusier για την πόλη Nemours στην Αλγερία, που παρουσιάστηκε στη συγκεκριμένη έκθεση, o Christopher Hawthorne γράφει στην Los Angeles Times: «Ίσως τα διαμερίσματα αυτά να έχουν πραγματικά εξαιρετική θέα και ίσως οι θέες αυτές να έχουν προκύψει από μια κάποιας μορφής απομακρυσμένη συμπάθεια για το τοπίο, όμως, στο σύνολό του το project είναι τόσο ευαίσθητο απέναντι στο φυσικό περιβάλλον όσο ένα τανκς για την περιοχή πάνω στην οποία διέρχεται».
Παράλληλα με όλη αυτήν τη διαλεκτική των αντιφάσεων για τη σχέση της φύσης με τα οικοδομήματα του Le Corbusier, ένα μοντέλο κατοικίας, κατά το πρότυπο της Villa Savoye, σφηνώνεται σε ένα -ξεριζωμένο από τον φυσικό του τόπο- μαστιχόδενδρο.
Ακόμα κι αν το σπίτι καταφέρνει να «εκφύεται μέσα από το τοπίο με φυσικό τρόπο» κατά τον Peter Blake ή φαίνεται να «στέκεται απέναντί του», όπως ο ίδιος καταλογίζει στον Le Corbusier, είναι έτσι κι αλλιώς προϊόν μιας εξωσωματικής-ψευδαισθησιακής εμπειρίας με τη φύση, τοποθετώντας μας εξ ορισμού έξω από αυτήν.
Γ.Γ. 2015